Dalarna

Klicka pÃ¥ den stad du är intresserad av för att hoppa ner pÃ¥ sidan. Efter att du testat en runda gÃ¥ gärna in och kommentera vad du tyckte pÃ¥  forumet

Stad

Antal rundor

Ludvika

Smedjebacken

Björsjörundan

Sträcka: 8km

En fin tur som utgår från fotbollsplanen i Björsjö (lämplig parkering), som ligger i sydligaste Dalarna. Följ leden mot Nyfors-Kloten, men vik av vid Spannån. Ett blött parti efter fem kilometer och från sex till åtta kilometer är det en del träd som blåst omkull över stigen. Området har mycket övrigt att erbjuda då det finns gott om vandringsleder. Förhoppningsvis har jag snart samlat ihop fler rutter där.

Ludvika

Gröna Linjen

Sträcka: 6,5 km

Utgår från Hammarbacken, Ludvika. Bra parkeringsmöjligheter högst upp på Hammarbacken, mitt för Hyttskrivarevägen. Ungefär hundra meter ned längs Domarevägen startar turen. Det går att göra så många olika varianter i skogen norrut härifrån, även riktigt långa, men detta är en vända på ungefär sex kilometer. Egentligen var det fråga om en ren set-up för att få visa Raka linjen utför för någon som inte trodde att det kan vara kul att springa. Personen i fråga blev omvänd! Följ stigen i drygt tre kilometer (korsar väg efter ungefär två och en halv), sedan vänster på vägen och följ den till den slutar. Fortsätt på stigen rakt fram, men då den grenar sig tar du vänster. Nu är du på väg uppför Gröna tunneln, en knapp kilometer i svag stigning. Ute på vägen tar du vänster ett femtiotal meter. Håll utkik efter stigen som kommer nedför slänten och över diket på höger sida. Här kommer själva grejen; Raka linjen utför är en upplevelse! Då du når slutet på linjen så tar du höger för några hundra meters avslutning upp till Domarevägen.

"Milbanan" Knutsbo

Sträcka: 9 km

Detta är ett uppmärkt motionsspår som i huvudsak går på fina stigar med några korta bitar på grusväg. Trots det lättillgängliga läget är det förvånande många som inte känner till det, så om du är nyinflyttad eller på besök så är det kanske inte så lätt att hitta. Som så ofta är fallet med äldre spår så stämmer inte riktigt längden med namnet. På tavlan vid starten (http://www.skidspar.se/bilder/e5e92d53fd05f55b86c47843c3dd43e7.jpg) står det "Milbanan" 9,1 km, men jag har aldrig fått den till över nio med telefonmätning. Här finns spår för 3, 7 och 9 km med goda möjligheter att på ett lätthittat sätt bygga ut till ca 15 km. I området söder om Knutsbo finns ett stort antal stigar där det går bra att improvisera. Utgår från Fläderstigen på Nya Knutsbo, där en informationstavla och gott om plats att parkera längs gatan finns. Spåret är också tillgängligt från Marnäs via Hagalund. I så fall är det lämpligt att parkera vid gammelgården eller Bilmetro.

Skålberget

Sträcka: 10,5 km

Utgår från Hammarbacken, Ludvika. Bra parkeringsmöjligheter högst upp på Hammarbacken, mitt för Hyttskrivarevägen. Ungefär hundra meter ned längs Domarevägen startar turen. Det går att göra så många olika varianter i skogen norrut härifrån, även riktigt långa, men detta är en vända i milklassen som bjuder på några av de bästa stigarna i Ludvikas närområde och några korta bitar dålig väg. Efter en kort uppvärmning i svagt utförslut börjar stigningen upp till Ickorbotten. Den första väg du kommer till korsar du bara, när du kommer till nästa tar du vänster, uppåt, i kanske femtio meter innan du viker höger, snett bakåt, in på den sträcka jag kallar Gröna tunneln. Då den delar sig tar du den vänstra grenen. Från en vändplan följer du den knaggliga vägen i drygt 900 meter. I en svag vänsterkurva leder en stig snett åt höger. Då du snart kommer ut på väg precis i en korsning följer du vägen rakt fram/uppåt i drygt 50 m. En liten skylt med texten "Skålberget" visar stigen åt vänster, lätt att missa. Ganska snart står du ovanför stenbrottskanten med fin utsikt över Väsman. Följ sedan stigen vidare i stadig stigning tills du efter en knapp kilometer kommer till ett vindskydd. Där tar du stigen med vita ledmarkeringar som leder ned åt höger och ned till slamdammen. På dammvallen kan du antingen göra som rutten visar här eller, om du vill få bättre utsikt och/eller bränna lite lår, så fortsätter du på dammen tills den vänder rakt norrut och viker ned där, längst ute på näsan. Om du väljer detta brantare alternativ så skall du väl nere på Limbergsvägen ta höger ungefär 100 meter. Stigen som bär söderut kan vara lite svår att se om man slarvar, men det rinner en liten bäck under vägen och stigen börjar strax öster om bäcken. Efter en liten damm fortsätter du söderut tills du kommer fram på vägen mellan Ickorbotten och Håksberg. Höger ett femtiotal meter innan du svänger höger igen, in på en stig. Efter 4-500 meter tar du vänster på vägen och följer den till den slutar. Fortsätt på stigen rakt fram, men då den grenar sig tar du vänster. Nu är du tillbaka i Gröna tunneln fast åt andra hållet. En knapp kilometer svagt uppför, sedan vänster på vägen ett femtiotal meter. Håll utkik efter stigen som kommer nedför slänten och över diket. Detta kan sägas vara Grande Finale. Raka linjen utför är en upplevelse! Då du når slutet på linjen så tar du höger för några hundra meters avslutning upp till Domarevägen.

Älvdalen

Nipfjället

Sträcka: 10,4

Runt norra delen av Nipfjället, Idre, Älvdalens kommun. Startar på sommarparkeringen och följer stigen som leder västerut, mot ravinen mitt på Nipfjället. I ravinen viker stigen norrut för att sakta bli otydligare och till sist upphöra i blockterrängen uppe på sadeln. Småblockterräng på sadeln och första hälften i sluttningen ned mot NV. Där stenarna tar slut bjuds fantastisk kråkrissluttning ned till leden mellan Slagebäckstugan och Ulandsstugan. Tag höger, norrut, och följ leden till Ulandsstugan och vidare tillbaka till parkeringen. I trakterna kring Ulandsstugan är man nere i björkskogen och där är terrängen lite stökigare, annars mestadels lättsprungen led. Ett flertal bäckar längs turen eliminerar behovet av vattenflaska.